A weboldal készítés minden vállalkozás életében alapvető mérföldkő

Ahhoz hogy sikeresebben tudj eladni, ma már megkerülhetetlen az internet. Ahogy a vállalkozás ötlete körvonalazódik a fejedben, már azt is  nagyjából el tudod képzelni, milyen honlap illene hozzá. Rengeteget szörfölsz a neten, látsz jó weblapot és szörnyűt is. Csak jótanácsként: már ebben a fázisban is érdemes azokat a honlapokat megjelölni és gyűjtögetni, amelyek tetszenek. Később, a saját weboldal készítés során ezek nagyon jól jönnek: inspirációnak vagy elemezve kiderül, miért működnek, mi a titkuk. Ha szeretnéd, hogy a készülő weblap igazán a vállalkozásod érdekeit szolgálja, gondold végig az alábbiakat:

1. Kinek készül a honlapod?

Ha saját weboldal készítés a cél, elsőként mindig az a kérdés: kinek szól majd a honlapod? Ne feledd, nem magadról kell írnod, hanem arról, hogy a terméked, szolgáltatásod hogyan segíti az embereket. Hiába kedvenced pl. a narancssárga szín, ha a vevőid zömmel IT szektoros férfiak lesznek: őket inkább a tech-kék árnyalattal fogod megnyerni.

Tudod, kik lesznek a vevőid? Ha igen, akkor első lépésként meg kell alkotnod az “ideális” vásárlód portréját. Ki ő? Férfi, nő? Mennyi idős? Hol él?
Azért kell mindez, mert ha tudod, kinek akarsz eladni, könnyen eléred őket, mert tudod, milyen közösségi csatornákat használnak, mit követnek a neten. Használd az xtensio ingyenes eszközét a profilok megalkotására: Buyer persona template

2. Mobilbarát már a tervezéstől kezdve?

Amióta a Google nyilvánosságra hozta, hogy a kereső algoritmus az alapján sorolja a weblapokat, hogy van-e okostelefonra optimalizált megjelenésük, ez elsődleges szemponttá lépett elő. A weblap készítés során nemcsak a nagy képernyőre kell tervezni, hanem külön -külön tabletre és okostelefonra is. Nem elég csak az eredeti weblapot kicsinyíteni, abból lesznek a teljesen olvashatatlan hangya betűk, megnyomhatatlan gombok. A weboldal terveződ kell hogy gondoljon erre, és könnyen lehet hogy mobilon teljesen másképp kell kinézzen a weboldal, más szerkezettel, átméretezett képekkel.

A következő években a weblap készítés sarkalatos része lesz a mobilra, tabletre, de akár az okos órára történő fejlesztés is. Legyen a honlap már az elejétől reszponzív, azaz kövesse rugalmasan a képernyő méreteket!

3. Elég gyors?

A betöltődés sebességétől rengeteg minden függ. Van összesen 2-3 másodperced, hogy megragadd a vásárlók figyelmét. Optimalizálnod kell a weblap tartalmát, képeit, hogy minél gyorsabban töltődjön.Ha eddig nem gondoltál erre, nemcsak weboldal készítés fázisában, hanem kész weboldalnál is érdemes lefuttatni egy sebesség mérést.
Használd ezek közül bármelyiket, csak be kell gépelni az oldal címét, és meg is kapod  az eredményt:

Pingdom.com – sebesség mérés

Page Spees Insights – Google saját  eszköze, sebesség minden platformon

4. Könnyen kezelhető?

Nem hinnéd, mennyi weboldal készül el úgy, hogy teljességgel használhatatlan. Nem vezetnek a gombok sehova vagy teljesen érdektelen a tartalom, vagy a link. Felesleges oldalakat írni hogy az elmúlt 15 évben mi történt a céggel, inkább a termékekről vagy szolgáltatásokról célszerű, ami érdekli a vásárlókat.

5. Egyszerű? – bizony, ez a lényeg

Megtalálja-e első pillantásra a vásárlód, ami őt érdekli? Amit keres, amiért az oldaladra kattintott? Van 2 másodperced, hogy ne veszítsd el. A bonyolult felépítés, a logikátlan tartalom, láthatatlan, pici gombok mind-mind az ellenségeid.

Hogy mennyire felhasználóbarát a weboldal, arról elég könnyen meggyőződhetsz. Természetesen van ennek fennkölt neve is, UX design, azaz User Experience, vagyis a felhasználói élmény milyen, eltéved rajta a látogató, vagy érti, mit és hova kell kitölteni, megnyomni? Nézegethetsz UX könyveket, ha gondolod, de a legegyszerűbb, ha megkéred Anyukádat, Nagymamádat, hogy próbálja meg. Nem gyakorlott net használó, akkor annál jobb! Ha nem világos az első pillanatban, miről szól a weblap, akkor nem jó.

Gondoltad volna hogy létezik részeg tesztelés? Egy srác, designer amúgy, azzal keres pénzt, hogy jól berúg és úgy teszteli a weboldal felépítését, működését. Szerinte ha részegen használni lehet egy honlapot, akkor az jó. Lehet hogy van benne igazság 🙂

6. Hosting: ez nem weboldal készítés

De enélkül semmi nem megy. Ha most választasz tárhelyet, szolgáltatót, ahová a lap kerül, ne  a legolcsóbb legyen a szempont! Mekkora látogatásra számítasz: Bemutatkozó honlap vagy nagy forgalmú webshop készül?
Ha WordPress az oldal, akkor a kiszolgáló oldalon legyen minimum 5.2.17-es php vagy modernebb!
Adatbázis mekkora? Lehet hogy 100MB olcsó, de egy sima bloggal futó WordPress oldal két-három év alatt telerakja.
Gondold végig, mi kell, és tervezz egy picit fölé! Hisz növelni akarod a vállalkozásod, nem?

7. Közösségi csatornák

Ez is egy olyan terület, melyről a weblap készítés során hajlamos elfeledkezni az, aki nem használ Facebook-ot. Azonban a közösségi oldalak nem merülnek ki egyedül a Facebook-Twitter párosában. Ha B2B bizniszed van, a Linkedin kiváló terep. A YouTube a második legnagyobb kereső napjainkban. Nézd meg, melyiket érdemes használnod! Csak a legnépszerűbbek közül egypár:

  1. Facebook
  2. WhatsApp
  3. Instagram
  4. Twitter
  5. Google +
  6. Skype
  7. YouTube
  8. Viber
  9. Snapchat
  10. Pinterest
  11. Linkedin
  12. Reddit

8. Biztonság

Ez szintén alapvető a weboldal készítés során. Ha a tárhelyed jó minőségű, védett, az oldalad biztonságáról megfelelően gondoskodott a fejlesztő, akkor csak a folyamatos frissítés és biztonsági mentés a dolgod. Nemcsak azért fontos, hogy biztonságos legyen az oldal, mert elvesztheted a tartalmat. Még az se a világvége, ha valami vicces kedvű hacker feltesz egy ostoba képet rá. Ez orvosolható pár perc alatt, ha van miből visszaállítani. De a kár, amit a keresőben elfoglalt helyezésed szenved ilyenkor, az jóvátehetetlen. Első oldalról pillanatok alatt blokkolt oldalként, ha pedig vissza sikerült állítani, a 10. oldal körüli helyezés boldog tulajdonosaként végzed.

9. Releváns tartalom

Rengeteg trükk, technika forog a köztudatban amivel a Google keresőrendszerében a jó helyezést elérni vélik a szakemberek. Időről-időre ez működik is, előfordul, hogy egy oldal üstökösként repül fel a találati lista elejére.

És általában ugyanilyen gyorsan, vagy még gyorsabban távozik a végére is.

Ugyanis ezek a trükkök csak trükkök, nem kínálnak valós megoldást. A keresőoptimalizálás titka ugyanaz, mint a legtöbb dologé: A sok, becsületes munka. Esetünkben ez a számodra fontos keresőszavakra produkált releváns, azaz értelmezhető, témába vágó tartalom. Ha feltrükközöd magad a 2.-3. helyre, és a látogatók viharsebesen távoznak az oldaladról, azonnal elkezd hátrébb sorolni az algoritmus, hisz azt is méri, mennyi időt töltenek az olvasók a webhelyeden. Ezért kérészéletű az így szerzett dicsőség, mert előbb-utóbb nemcsak hátra sorol, hanem büntibe is rak a kereső.

Ha nincs miről írnod, ne indíts blogot, ez esetben rengeteg pénzt fogsz a  hirdetésekbe ölni. Ha van blogod, akkor pedig írj a vállalkozásodról, a termékekről, a szolgáltatásról. írd le, hogy milyen kihívásokkal küzdesz, és hogy győzöd le őket. Milyen új terveid vannak, milyen kollekciókkal készülsz. Utaztál? Mit láttál, ami a vevőidet érdekelné? Ha kézműves vagy, fotózd le a kovácsoltvas kerítést. Ha fagyizód van, mutasd meg, milyen kelyheket csinálnak Olaszországban. Ez, és semmi más nem fogja neked kibérelni az első helyek egyikét. A weboldal készítés során mérlegeld, kell-e vagy tudsz-e blogolni, és ha igen, mindenképp építtesd bele a blog modult!

10. És ami semmiképp ne legyen

Annyit beszéltünk arról, mi legyen a weblapodon. De van jó pár hiba, amit a weblap készítés során mindenképp kerülj el, akkor is, ha szerinted poén.

Ne legyenek a lapodon idejétmúlt technológiát használó elemek. Ne használj Flash-t, sérülékeny, komoly biztonsági kockázat. Amellett idejétmúlt, már rég nem a ’90-es években vagyunk.

Ne legyen semmilyen azonnal induló tartalom a lapon. Esetleg háttérként egy cinemagraph elmegy, de az azonnal induló zene szörnyű bűn. Sokan neteznek éjjel fülhallgatóval, rákattintanak a lapodra, és belebődül a fülükbe valami zene. Jó eséllyel nem ugyanaz az ízlésük, mint neked, Ki tudja, Mozartot hallgatnak te meg megkínálod őket egy kis Iron Maidennel vagy Michael Jacksonnal. Túl azon, hogy az ilyesmi jogdíjas, magas tétekben fogadhatsz rá hogy azonnal elmenekülnek, és fix hogy nem vesznek semmit. De még a tájékodra se néznek soha.

Ne nézd gyagyásnak a felhasználóidat: Ha mindenáron videó vagy hang kell a honlapba, hát majd elindítják, ha meg akarják nézni. (Őszintén, nem idegesít a Facebook automatikusan induló videó módja? Este csöndben ránézel, és felvinnyog valami hülye videó, ahogy görgetsz?) Senki nem tökkelütött, majd elindítja, ha akarja, ne ijeszd el.

Összefoglalva

A weboldal készítés nem ördöngösség, de alaposan végig kell gondolnod, mit szeretnél. Szánj rá pár napot, nézd meg a konkurenciát, mi az ami tetszik, mi az, ami téged is idegesít, mint felhasználót?

Ennél is fontosabb, hogy tudd, kinek szeretnéd értékesíteni, kínálni a terméked, szolgáltatásod.

A hogyan már a weboldal készítő vállalkozás feladata, ők felelnek azért, hogy a technikai rész meglegyen. De rengeteg minden van, amit átadás előtt ellenőrizned kell.

Ha te választasz tárhelyet, válassz elég gyors, színvonalas szolgáltatót. Ha a weboldal készítő teszi ezt, ragaszkodj hozzá, hogy ne ócskát ajánljon. Legyen a szolgáltatónak a nap nagy részében elérhető ügyfél-szolgálata.

A design elkészítésénél vedd vagy vetesd figyelembe a célközönséged. Legyen a kész weblap gyors, reszponzív, logikus felépítésű, lehessen könnyen eligazodni rajta.

Legyenek bekötve közösségi csatornák, vagy tudd bekötni őket könnyen később.

Tölts fel relenváns, a fő kulcsszavaidra optimalizált tartalmat. Ha te írsz blogot, vagy iratsz, ne trükközni próbálj, és ne engedd a munkatársaidnak se. A büntetést nagyon nehéz kiköszörülni.

Ne tegyél a lapodra semmi olyan dolgot, amit a látogatók nem szeretnek. Ne induljon automatán semmi, ne üvöltsön a fülükbe kéretlenül semmilyen zene vagy hang.

És a végére még egy jó tanács: Már az elejétől monitorozd a honlapod! Legyenek bekötve mérőkódok, és figyeld, hogy viselkednek a weblapod használói. Mit olvasnak el? Mit hagynak ott? Mi az, amihez visszatérnek? Ne félj változtatni a tartalmon, ha kell, mert a honlap elsősorban a vevőidnek szül! Ők kell hogy szeressék, használják, és vásároljanak nálad. Ne feledkezz meg a jogszabályokról, a GDPR kompatibilitás a te feladatod, nem a weboldal készítő vállalkozásé!

error: Content is protected !!